الزامی شدن درج قیمت تولید بر روی ۱۴ قلم کالا-راهبرد معاصر

الزامی شدن درج قیمت تولید بر روی ۱۴ قلم کالا

بر اساس اعلام اتاق اصناف ایران درج قیمت تولید بر روی ۱۴ قلم کالا الزامی شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۳ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 24
کد خبر: ۱۱۴۹۸۵

به گزارش راهبرد معاصر  اتاق اصناف ایران در راستای شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.

موارد این دستور العمل بر اساس نامه‌های شماره ۴۰۴۸۵/۴۰۰/۳۷۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ و ۳۷۰/۴۰۰/۴۱۸۹۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است:

– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره ( فاکتورهای فروش ) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.

– هر گونه تخفیف بیش از ۳% باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.

– در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد و … ) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده ، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.

– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه شود، شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.

– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد، مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

– خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.

لذا با عنایت به بند ۲۳سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار» و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه‌های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام کنند.

گفتنی است، این طرح مطابق «دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی» ابلاغی طی نامه شماره ۶۰/۲۱۱۷۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ وزیر  صنعت و معدن و تجارت ( تصاویر پیوست) در مرحله اول به صورت آزمایشی طی مدت شش ماه اجراء خواهد شد و دیگر اقلام کالایی نیز به مرور افزایش خواهند یافت.

عرضه ۸+۶ قلم کالا مشروط به درج قیمت تولید بر کالا

عرضه ۸+۶ قلم کالا مشروط به درج قیمت تولید بر کالا

نامه های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان:

عرضه ۸+۶ قلم کالا مشروط به درج قیمت تولید بر کالا

عرضه ۸+۶ قلم کالا مشروط به درج قیمت تولید بر کالا

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده